Der har efterhånden været fokus på klima, bæredygtighed, økologi osv. en del år. Det er de færreste forbrugere der ikke længere tænker over hvordan deres valg og forbrug påvirker vores jord.

Også inden for tøj er der kommet mere og mere fokus på bæredygtighed, her er der op til flere forskellige mærkningsordninger og certificeringer der kan hjælpe dig lidt på vej når du skal finde rundt i modeverdenen, men hvordan ved du egentlig om tøjet er bæredygtigt eller ej, læs med her. 

Rabens saloner

Sommertid er kjoletid, og hvilken kvinde elsker ikke at købe en smuk ny kjole. I Danmark elsker vi den nordiske stil, blandet med lidt skarpe farver og gerne boheme. Derfor er Rabens saloner kjoler også blevet utrolig populære. Brandet mikser østens smukke farver, med en afslappet stil.

Rabens saloner har ikke som sådan, brandet sig på bæredygtighed, men det har altid været en vigtig del for indehaveren alligevel.

Men betyder det at du med god samvittighed kan vælge at forny garderoben med Rabens saloner kjoler?

Bæredygtighed er mere end materialevalg

For at noget kan være bæredygtigt betyder det at der ved fremstilling ikke bruges flere ressourcer end naturen kan nå at fremstille.

Rabens saloner kjoler er lavet med fokus på kvalitet frem for kvantitet, hvilket bl.a. betyder at alle deres Rabens saloner kjoler er håndlavet.

Der er ikke ret mange tøj-materialer der er bæredygtige i sig selv, men bl.a. fokus på ikke at mikse forskellige tekstiler kan også være med til at mindske Co2-aftrykket.

Derudover handler bæredygtighed også en del om hvordan tøjet bliver produceret, både under hvilke sociale forhold og økonomiske forhold.

Alle Rabens saloner kjoler fremstilles under forhold som ejeren selv kan stå inde for.
                

https://www.butikhanghoj.dk/maerker/rabens-saloner

Forbrugerens ansvar


En del af målet om bæredygtigt tøj kræver også at forbrugeren tager et ansvar. For at være bæredygtigt kræver det nemlig at tøjet har en vis levetid.

Det stiller selvfølgelig krav til kvaliteten af tøjet, men også til brugen. At man som forbruger ikke bare køber et nyt stykke tøj og smider hele sidste sæsons garderobe på forbrændingen.

Ganske kort kan forbrugerens ansvar udtrykkes med få ord. Køb mindre, brug det længere. Jo længere tøjet lever, jo mindre et Co2 spor sætter det, og hvis forbrugeren så tager ansvar i samarbejde med modeindustrien så er vi godt på vej.

Kan et hashtag fremme bæredygtighed?

Et hashtag alene kan nok ikke gøre det, men den fokus som det skaber kan være et startskud til at ændre tingene.

Modebranchen har i flere år fokuseret på materialevalg, tekstiler, produktionsmetoder og økonomi, men nu er det også tid til at fokusere på forbruget og det gør man netop med #rewiringfashion, der gør op med 4 årlige kollektioner der lanceres alt for lang tid i forvejen, og skaber udsalg på udsalg der opfordrer forbrugerne til et højere forbrug.

De designere og brands der har tilsluttet sig det voksende hashtag har et ønske om tilstræbe kun at udsende kollektioner når der er efterspørgsel på dem, hvilket vil skabe en mere bæredygtig modebranche generelt.